Prijava na e-novice

Družabne mreže

Hitre povezave

Izvedba tega projekta je financirana s strani Evropske komisije. Vsebina je izključno odgovornost avtorja in v nobenem primeru ne predstavlja stališč Evropske komisije.

KRAUZ, Józef Adam Antoni

* 10. 12. 1801, Zabrodzie pri Krakov , Poljska
† 1831, Varšava, Poljska

izumitelj

K. je od 1819 do 1821 študiral na Filozofski fakulteti (matematično-fizikalni oddelek) na Krakovski univerzi. Zaradi finančnih težav je moral študij prekiniti in odšel je v vojsko, kjer je bil leta 1824 imenovan za poročnika inženirske čete topniškega in inženirskega zbora. Služenje v tej četi mu je omogočilo, da se je pričel ukvarjati z znanstvenim delom. Njegova prva publikacija je obravnavala področje balistike.
V letih 1825/26 je pod vodstvom generala Piotra Bontempsa pričel s prvimi meritvami trdnosti gradbenih materialov na Poljskem. K. je izvajal natezne poskuse na drogovih, na verigah iz kovanega železa in poskuse na železu ter tlačne poskuse na tramovih iz različnih vrst lesa. Rezultati teh raziskav so naleteli na veliko zanimanje znotraj varšavske Družbe prijateljev znanosti, na sedežu katere, je 21. novembra 1827, podal obširno poročilo o stanju njegovih raziskav.
Kot konstruktor je sestavil merilnik hitrosti, ki so ga leta 1826 uporabili v pirotehničnem vojaškem orožju in merilno napravo za določitev radija cilindrov, zaobljenih in rotirajoči se teles. 1829 je prejel „prost patent” za svojo konstrukcijo kopitne črpalke. Isto leto je konstruiral napravo za merjenje vlečne sile konjskih vpreg, ki jo je uporabljala vojska – tako imenovana naprava za merjenje konjske sile. S tem je K. začel z raziskavami o vlečni sili konjev, istočasno pa je raziskoval nove vrste gradnje cest. Pred letom 1830 je konstruiral vozilo za vodni transport z novim podvozjem. Njegova originalna gradnja je reducirala obremenjenost konjskih vpreg. Takrat popularen sistem koles na koncih osi je nadomestil z drugim sistemom, kjer je kolesa montiral na zadnjo osno gred. Gibljiv okvir se je vgradil med kolesi tako, da sta se njegova vrtilna os in vrtilna os koles prekrivali.
K. je objavil tudi številne poljudnoznanstvene spise in učbenike. Njegovo največje delo pa je poljudna enciklopedija znanosti, umetnosti in obrti. Tam se nahajajo zelo razumljivi prikazi različnih področji, vključeni pa so tudi prevodi francoskih in britanskih avtorjev. Leta 1830 je izšlo 6 knjig. To je bilo do tedaj najobsežnejše tovrstno delo na Poljskem. Enciklopedija v štirinajstih zvezkih pa je zaradi novembrske revolucije ostala nedokončana.

26. 05. 2011 - Otvoritev Znanstvene pustolovščine v Košicah

V sredo, 25. maja 2011, smo v Slovaškem tehniškem muzeju v Košicah odprli Znanstveno pustolovščino. Igra bo v Košicah dostopna do 30. Junija 2011. Namenjena je ...

Več >>

17. 05. 2011 - Nagrajenci nagradnega kviza Znanstvena pustolovščina

V ponedeljek 16. maja , smo  v prostorih Tehniškega muzeja Slovenije v Ljubljani izžrebali 10 srečnežev, ki so pri reševanju nagradnega kviza Znanstvene ...

Več >>



Izdelava spletnih strani:  Positiva